torsdag 5 februari 2009

LG Hockey Games & Vattenkannor...


Så är det återigen dags för uppehåll i Elitserien. Denna gång är det landslagsturneringen LG Hockey Games som spelas i Stockholm mellan 5-8 februari. Vi som älskar Elitserien tycker ju givetvis inte om dessa uppehåll men det är ju en möjlighet för spelarna att få slå sig in i den kommande VM-truppen.

Själv har jag varit och sett den här turneringen vid några tillfällen i Globen, framför allt då matcherna mellan Sverige och Finland eftersom Philip håller på Finland. (!) Ja det är sant...vet inte vad jag gjort för fel där eller så får vi skylla på Fredrik Norrena som har haft en stor inverkan på detta...:-)

Kan berätta om en liten kul historia som väcks till liv nu. För några år sedan vid den här tidpunkten när LG Hockey Games spelades i Stockholm så hade jag bestämt en resa till Stockholm med min kompis, dock utan att gå på hockey. Vi skulle helt enkelt bara bo på hotell, gå och se Saturday Night Fever, äta gott och shoppa - naturligtvis...vi är ju kvinnor...!!! :-)

Sjöfartshotellet vid Slussen låg perfekt till med vacker sjöutsikt över till Djurgården. Underbart!
En buss stod parkerad utanför hotellet när vi anlände och vi antog ganska snart i vår vilda fantasi att PRO hade kommit och att det skulle innebära dans på kvällen med "Allan 75 år"...

Vår shopping började i Gamla Stan. Alla vi kvinnor förstår ju hur underbart det är att besöka alla trevliga affärer som vi inte är vana vid hemifrån. En helt ny värld att kliva in i...:-) Kan väl bara konstatera att dagens shopping för min kompis blev något av en rejäl överraskning när hon helt enkelt förälskade sig i en relativt stor vattenkanna i zink. (!) Ja ni läste rätt...hon köpte en vattenkanna!!! Med lite wellpapp runt själva kannan fick hon sedan gå runt med den som en "handväska". Det var en syn vill jag lova. Och historien med vattenkannan hade börjat...

Tillbaka på hotellet för att hinna se Sverige-matchen på TV så upptäcker vi att bussen är borta och samtidigt lägger vi märke till en skylt i foajén som vi inte tidigare upptäckt.

"Välkomna Svenska Ishockeylandslaget"
Bussen tillhörde alltså inte PRO utan våra svenska hockeyspelare. Lite roligare tanke...:-)
Morgonen därpå vid frukosten var vi ju tvungna att titta lite extra på alla som kom ner men vi insåg ju själva att lite diskreta måste vi vara. Så den briljanta idéen blev att varje gång vi såg en hockeyspelare skulle vi säga kodordet: Vattenkanna! Självklart ordval...vad skulle vi annars välja...:-))
Det blev många vattenkannor till frukost innan min kompis myntade: STOR VATTENKANNA!
Jag tittade lite diskret för att försöka se någon världsstjärna typ Peter Forsberg göra entré eller så, men den stora vattenkannan visade sig vara självaste Bengt-Åke Gustafsson...:-)
En rolig frukost bland hockeyvimlet blev det i alla fall och mycket skratt bjöds det på. Vid kaffet träffade jag på Kenny Jönsson. Det fanns två kaffebryggare märkta med Löfsberg Lila och Gevalia varvid jag tittade på Kenny och sa:
"Färjestad eller Brynäs alltså...men jag håller ju på Linköping, vad ska man välja då?"
Han skrattade gott och svarade:
"Ja du, då får du nöja dig med tevatten."
En kul helg hade vi och nu är det alltså dags för alla "Vattenkannor" igen i LG Hockey Games.
Det väcker roliga minnen.
Vi fick inte bara ett hotellrum med sjöutsikt - vi fick hockeyutsikt på köpet...!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar